Telefon 22 873 11 00

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Koronawirus: Nieodprowadzanie wpłat na PPK – mało znana zaleta przestoju ekonomicznego i obniżenia wymiaru etatu

Nieodprowadzanie wpłat na PPKWielu pracodawców jako plus przestoju ekonomicznego i obniżenia wymiaru etatu na podstawie art. 15g ustawy uzna to, że w jego czasie nie trzeba odprowadzać wpłat na PPK i to wynika wprost z ustawy o PPK. W czasie przestoju ekonomicznego i/lub obniżenia wymiaru etatu – podmioty zatrudniające (pracodawcy i zleceniodawcy) nie finansują wpłaty podstawowej ani wpłaty dodatkowej.
Jak informuje PFR na swoim portalu Moje ppk, nie ma przy tym znaczenia, za jaki okres to wynagrodzenie przysługuje, ani też czy przestój ekonomiczny lub obniżony wymiar czasu pracy obejmuje cały miesiąc kalendarzowy. Podany jest tam taki przykład: Jeśli przestój ekonomiczny został wprowadzony na okres od 5 kwietnia do 31 maja 2020 r. – to wpłat do PPK naliczonych przed 5 kwietnia 2020 r. należy dokonać, niezależnie od wprowadzonego przestoju ekonomicznego ale od wynagrodzenia wypłaconego w okresie od 5 kwietnia do 31 maja 2020 r. wpłat do PPK nie nalicza się i nie dokonuje.
Trzeba mieć jednak na uwadze, że wpłaty do PPK nie są finansowane tylko w stosunku do uczestników PPK objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy. Czyli jeżeli pracownik lub zleceniobiorca uczestnik PPK, jest w grupie zawodowej niewymienionej w Porozumieniu o przestoju ekonomicznym albo o obniżeniu wymiaru etatu – wpłaty na PPK za niego nadal się nalicza i odprowadza.
Uczestnik PPK może chcieć mieć odprowadzane wpłaty na PPK, ale tylko finansowanej przez siebie. Ustawa o PPK stanowi, że w przypadku przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru etatu uczestnik PPK może w deklaracji składanej podmiotowi zatrudniającemu zadeklarować finansowanie przez siebie wpłaty podstawowej i wpłaty dodatkowej. Ta deklaracja jest wiążąca dla Podmiotu zatrudniającego. Po otrzymaniu takiej deklaracji uczestnika PPK, należy naliczać, pobierać i dokonywać wpłat finansowanych przez uczestnika PPK.
PFR zaleca, że informować osoby, które nie złożyły deklaracji, że nie chcą wpłat na PPK, że w okresie przestoju ekonomicznego w firmie wpłaty na PPK będą zawieszone. Nie wymaga tego co prawa ustawa o PPK, bo nie przewiduje obowiązku informowania przez pracodawcę o niefinansowaniu wpłat do PPK w okresie przestoju ekonomicznego oraz w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy. Natomiast jak podkreśla PFR, taki obowiązek może wynikać z innych regulacji, np. z umowy o zarządzanie PPK.
Jednocześnie PFR informuje, że wskazanym i rekomendowanym jest, aby uczestnicy PPK zostali poinformowani, że wpłaty do PPK w związku z przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy nie będą finansowane oraz o możliwości złożenia przez nich deklaracji dotyczącej finansowania wpłat podstawowych i wpłat dodatkowych do PPK w tym okresie.
https://www.mojeppk.pl/aktualnosci/Tarcza-Antykryzysowa-a-wp-aty-do-PPK.html
Trzeba jednak wiedzieć, że takiej zalety nie ma „zwykły” przestój z art. 81 Kodeksu pracy, Wynagrodzenie, o którym mowa w art. 81 Kodeksu pracy, stanowi podstawę naliczenia składek emerytalno-rentowych, a więc wpłaty na PPK są odprowadzane nadal na dotychczasowych zasadach (czyli przestój z Kodeksu pracy nic nie zmienia w rozliczeniach z tytułu PPK tym podmiotom zatrudniającym, którzy odprowadzają wpłaty na PPK).

  • Nieprawidłowe dane
    Nieprawidłowe dane
biały napis na niebieskim, tle "NEWSLETTER"

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.