E-podpis: Czy można sprawdzić zdalnie z serwera pracodawcy, czy e-mail doszedł na służbową skrzynkę pracownika?
- Szczegóły
W większości przypadków mamy bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że wiadomość, którą wysłaliśmy na poprawnie wpisany adres e-mail zostanie dostarczona adresatowi. Po jej wysłaniu warto sprawdzić skrzynkę nadawczą w swoim kliencie poczty e-mail oraz sprawdzić, czy nie nadeszła informacja zwrotna ze strony naszego dostawcy usługi e-mail, że mail nie został dostarczony (Mailer Daemon). Jeżeli obie rzeczy nie miały miejsca, pomocne będzie domniemanie z art. 61 §2 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.
Co w przypadku, gdy wyślemy e-maila na służbową skrzynkę pracownika i chcemy sprawdzić status jej doręczenia? Pracodawca, jako dysponent i właściciel firmowej poczty elektronicznej, mając dostęp do serwerów poczty ma pewność, że pismo zostało dostarczone w sposób prawidłowy i skuteczny. Najlepiej, by logi na serwerze pracodawcy zostały sprawdzone przez informatyka działającego w firmie. Można dokonać także ich utrwalenia i zarchiwizowania do celów dowodowych.
Oczywiście nasuwa się tutaj pytanie o prywatność i poufność poczty elektronicznej pracowników. Jednak zgodnie z prawem to pracodawca jest uznawany za właściciela i dysponenta firmowego adresu e-mail, a pracownik jedynie prowadzi korespondencje w jego imieniu.
Co do zasady e-maile wysyłane z firmowego konta stanowią oficjalną korespondencję związaną z działalnością pracodawcy. Tym bardziej pracodawca ma prawo, by sprawdzić czy jego wiadomość do pracownika została prawidłowo dostarczona. Prawo do sprawdzenia korespondencji pracownika, nawet prowadzonej z wykorzystaniem służbowej skrzynki e-mail jest ograniczone przez nietykalność i poufność korespondencji – innymi słowy pracodawca nie może sprawdzić treści e-maili prywatnych wysłanych przez pracownika, ponieważ może to naruszyć jego dobra osobiste.
W naszej opinii niesłuszny byłby zarzut pracownika, iż kontrola służbowej poczty e-mail(a szczególnie logów tej poczty na serwerze), bez sprawdzania treści korespondencji prowadzonej przez pracownika stanowi naruszenie jego prawa do prywatności.
Autor: apl. radc. Wojciech Chudziński
Kancelaria BG Legal