E-podpis: Czy kwalifikowany podpis elektroniczny się kupuje? Czy może go zainstalować informatyk firmy?
- Szczegóły
Kwalifikowany podpis elektroniczny służący do podpisywania dokumentów firmowych, e-maili, umów, faktur jest usługą komercyjną i jest odpłatny. Jest on ważny 1 rok lub 2 lata po dacie zakupu, a po tym czasie można odpłatnie przedłużyć jego ważność. Opłata jest niższa niż przy pierwszym zakupie podpisu elektronicznego.
Usługi z zakresu podpisów cyfrowych zostały znormalizowane przez prawodawstwo Unii Europejskiej w Rozporządzeniu eIDAS, które określa jakie wymagania techniczne i organizacyjne muszą spełnić dostawcy takiej usługi. Dzięki temu, że mamy do czynienia z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady, to przepisy tego aktu prawnego obowiązują wprost w całej Unii Europejskiej.
Podmioty upoważnione do wystawiania i odnawiania e-podpisów są wpisane do rejestru dostawców usług zaufania Ministerstwa Cyfryzacji prowadzonego przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Link do listy prowadzonej przez NCC - https://www.nccert.pl/uslugi.htm. Można wymienić następujących polskich dostawców usługi kwalifikowanego podpisu elektronicznego:
- Asseco Data Systems S.A. (CERTUM);
- Enigma Systemy Ochrony Informacji (PEM-HEART Signature);
- EuroCert;
- Krajowa Izba Rozliczeniowa (Szafir);
- Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (Sigillum).
Natomiast lista wszystkich dostawców usługi podpisu elektronicznego z Unii Europejskiej wraz z rodzajem świadczonych usług znajduje się pod tym adresem: https://webgate.ec.europa.eu/tl-browser/#/tl/PL.
Czy kwalifikowany podpis elektroniczny może być zainstalowany przez informatyka firmy? Jest to możliwe, ale i tak zaistnieje konieczność naszego osobistego stawiennictwa w jednym z punktów potwierdzenia tożsamości, gdzie upoważniona do tego osoba sprawdzi nasze dane osobowe i zweryfikuje naszą tożsamość. Lista punktów potwierdzających tożsamość jest dostępna na stronie internetowej każdego z dostawców usługi podpisu elektronicznego.
Z uwagi na ograniczenia związane z epidemią COVID-19 dokonanie tego typu czynności może być czasowo utrudnione ponieważ niektórzy dostawcy wprowadzili szczególne sposoby działania punktów potwierdzających. Zalecane jest zatem uprzednie umówienie się na wizytę w takim punkcie.
Każdy z dostawców usługi podpisu kwalifikowanego zapewnia także poradnik, w jaki sposób można go aktywować i używać. Proces nie jest skomplikowany i można wykonać go osobiście. Co do zasady należy wybrać ofertę jednego z dostawców tej usługi, opłacić zamówienie, wypełnić formularze i kwestionariusze, potwierdzić swoją tożsamość osobiście (należy mieć przy sobie dowód osobisty z numerem PESEL).
Informatyk pomoże zainstalować oprogramowanie na urządzeniu (laptopie, komputerze) oraz zainstalować certyfikat na karcie kryptograficznej. W czasie instalacji certyfikatu będą jednak potrzebne nasze dane osobowe.
Autor: apl. radc. Wojciech Chudziński
Kancelaria BG Legal